Am absolvit Facultatea de Psihologie și Stiintele Educatiei- sectia Psihopedagogie speciala si programul de master Terapia Logopedica în Procesele de comunicare, ambele in cadrul Universitatii Bucuresti. Sunt psiholog atestat in Psihopedagogie Speciala si Psihologie Clinica – compententa in interventii specifice persoanelor cu nevoi speciale. De asemenea, sunt practician acreditat în metoda Feuerstein, FIE Basic si FIE Standard- level 1 de catre Institutul Feuerstein din Israel.
Cu o indelungata activitate in mediul clinic, am acumulat experientă in realizarea de programe de interventie personalizate si terapii specifice de recuperare pentru copiii cu afectiuni neurologice (tulburari de dezvoltare, sindroame genetice, epilepsie, paralizii cerebrale, accidente vasculare cerebrale si tulburarile asociate – deficiente mintale, deficiente de limbaj, deficiente mintale, deficiente asociate, dificultati de invatare).
Sunt onorata sa fac parte din echipa multidisciplinara a centrului Evelyne, desfasurand in cadrul centrului programe de interventie educational-terapeutica in scopul stimularii cognitive sau recuperarii deficitelor cognitive specifice – Metoda Feuerstein de dezvoltare cognitiva, activitate terapeutica de grup.
METODA FEUERSTEIN
Metoda Feuerstein- Programul de Imbogatire Instrumentala (Feuerstein Instrumental Enrichment) este o metoda de dezvoltare cognitiva creata de Reuven Feuerstein, psiholog roman de nationalitate israeliana. In prezent metoda este folosita cu succes in peste 40 de tari, atat in mediul clinic, cat si educational.
La baza metodei sta teoria Modificabilitatii cognitiv structurale, conceptia ca fiinta umana este capabila sa-si modifice structura cognitiva, inteligenta fiind dinamica si flexibila. Acest lucru poate fi realizat prin intermediul experientei de invatare mediata, in procesul interactiunii dintre adult si copil, dintre mediat si mediator. Prin mediere potentialul de invatare creste si structura cognitiva poate fi modificata.
Plecand de la aceste idei, Feuerstein a dezvoltat o metoda sistematica de interventie, avand ca scop dezvoltarea abilitatilor cognitive. Metoda nu isi propune achizitia de cunostinte, fiind o metoda orientata mai mult spre procesele mentale implicate in gandire si invatare. Prin intermediul metodei, elevul isi insuseste concepte, operatii, reguli si strategii de lucru, devine constient de propriile procese de gandire, isi corecteaza deficientele in functionarea cognitiva, dobandeste un algoritm de rezolvare a problemelor si o metoda eficienta de a invata, ca urmare ,,invata sa invete”. Accentul este pus pe corectarea functiilor cognitive deficitare, ceea ce va duce la o imbunatatire a abilitatilor cognitive si, mai ales, pe dezvoltarea capacitatii de a coordona aceste abilitati in mod autonom si activ, adica pe obtinerea independentei in gandire si invatare. Pe langa dezvoltarea abilitatilor cognitive si metacognitive, instrumentele vizeaza si dezvoltarea competentelor emotionale si sociale, obiectivul final al programului fiind cresterea nivelului de functionare adaptativa.
Metoda Feuerstein include doua variante de programe: FIE Standard (pentru copii peste 9 ani si adulti) si FIE Basic (pentru copii cu varsta intre 4- 9 ani).
Ambele programe de interventie contin un set de instrumente de lucru (serii de exercitii de tip creion- hartie) care se predau pe baza unor strategii precise, in consens cu criteriile de mediere. Fiecare instrument se focuseaza pe o anumita abilitate cognitiva (perceptia, orientarea spatiala si temporala, comparatia, clasificarea etc.) si, in acelasi timp, pe preachizitiile care sunt necesare pentru dezvoltarea acelei abilitati. Metoda abordeaza o paleta larga de functii cognitive (delimitate pe cele trei faze ale procesarii informatiilor: input, elaborare si output), fiecare instrument vizand ca elevul sa invete sa culeaga informatii si sa opereze cu acestea, sa-si insuseasca instrumentele verbale necesare operatiilor gandirii, sa problematizeze, sa elaboreze si sa aplice strategii rezolutive, sa formuleze un raspuns. Exercitiile cresc gradat in dificultate, fapt ce permite atat monitorizarea progresului, cat si modificarea sau reajustarea programului in functie de nevoile mediatului. Mediatul este ghidat in sarcina de catre mediator, fiind ajutat sa-si dezvolte abilitati de gandire si strategii de rezolvare a problemelor utilizabile ulterior in situatii diverse de viata.
Metoda poate fi folosita atat in scopul imbunatatirii abilitatilor cognitive, cat si in scopul prevenirii instalarii unor disfunctii sau intarzieri in dezvoltarea cognitiva (copii aflati in situatii de risc pentru dezvoltarea unor tulburari) si in scopul recuperarii deficitelor cognitive prezente (functii cognitive afectate sau insuficient dezvoltate). Ca urmare, domeniile de aplicabilitate a metodei includ:
- programe de dezvoltare a potentialului de invatare si cresterea capacitatii de adaptare pentru copii si adulti (copii cu dezvoltare tipica si supradotati, persoane cu probleme de integrare socio-culturala);
- programe de interventie educational-terapeutica pentru copii cu dizabilitati (deficiente mintale, tulburari de invatare, sindroame genetice, paralizie cerebrala, ADHD, retard verbal, tulburari comportamentale, dificultati de relationare).
- programe de reabilitare cognitiva (afectiuni neurologice si psihiatrice).